måndag 29 november 2010

Påverkan och en del ignorans

Det är ju värst vad mycket som påverkar en som människa.
Mina föräldrars föräldrars beteende som gjorde mina föräldrar till det dom är.
Som sen har påverkat mig till den jag skulle bli.

Om ena föräldrar har pengar
eller inte har det.
Om man har syskon
djur.

Bor i lägenhet
eller hus.

Vännerna runtomkring en.
Människor du kanske bara möter en gång
men som gör en inverkan.

Om du blivit mobbad i skolan
eller var den som mobbade.

Killarna du dejtat
blivit ihop med.
Alla ord som sagt
och dom som aldrig blev sagda.

Hade jag bara ändrat en av dessa faktorerna i mitt liv
hade jag kanske varit helt annorlunda.
Tänkt på ett annat sätt.
Haft andra åsikter och perspektiv.

Jag ångrar ingenting jag någonsin varit med om
även om det är mycket som varit ja hmmm
väldigt inte bra, eller vad man ska säga.

För det har lärt mig så himla mycket som jag är rädd
att jag inte skulle lärt mig annars.
Det har öppnat mina ögon,
tyvärr fått mig att inse i alldeles för tidig ålder
vilken skit värld detta är.



Vissa ord som jag fått höra har inspirerat mig.
De flesta har gjort mig förbannad,
upprörd.

Ibland ledsen men mest besviken.

Besviken för att den mänskliga rasen är som den är
och att det antagligen inte går att ändra på.

Förbannad för att just jag ska vara en av dom
som fattar hur denna världen egentligen är.
Den som inte bara kan skjuta undan det.
Ignorera.
Som inte kan gömma mig i en enkel vardag
utan att få ångest och dåligt samvete.
För att jag lyssnar, ser och tar in.
Analyserar.
Kritiserar.

Det hade varit så jävla mycket enklare
lättare
om jag antingen inte var den allra smartaste för att inse
att sverige och världen inte är så bra som man tror.
Att inte allt handlar om idol eller ute kvällar på Harrys.

Det hade varit så jävla mycket enklare
lättare
om jag helt enkelt var så egosentriskt att jag inte bryr mig
om någonting som inte anbelangar mig själv.

Upprörd för att jag inte gör mer själv eller försöker
påverka mer än jag gör.
Då är jag lika dum, lat och obrydd som de mindre smarta
och egosentriska jag rätt ofta föraktar.
Jag är inte mycket bättre själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera eller bara skit i det